«Статский советник» (Consilier de Stat) - Boris Akunin




«Статский советник»[1]






Despre carte


Romanele lui Boris Akunin[2], mai ales cele din seria Detectiv ce urmăresc și prezintă  aventurile lui Erast Fandorin[3] s-au bucurat invariabil de interesul cititorilor și au fost editate și re-editate în sute de mii de exemplare (peste 15 milioane de exemplare vândute), ceea ce constituie un real succes în condițiile acaparării timpului liber de către internet în detrimentul lecturii. În Rusia volumele lui Akunin au devenit un real competitor pentru serii de succes precum ”Stăpânul Inelelor” sau aventurile lui ”Harry Poter”. Desigur, vor exista destule voci care să conteste autenticitatea acestui fenomen, punând succesul lui Akunin în spațiul literaturii beletristice ruse din ultimele decenii pe seama tehnicilor de marketing ale caselor editoare. Totuși, chiar și criticii săi fervenți se văd nevoiți să recunoască faptul că autorul se pricepe de minune să fie pe placul cititorilor săi mizând pe două lucruri principale.
În primul rând – Boris Akunin a venit cu o poveste asociată spionajului și romanelor polițiste (domenii ce au suscitat mereu interesul publicului larg) care, împreună cu simplitatea și dinamismul scrisului conturează un cadru foarte interesant al acțiunii eroului principal, dublat de suspans și schimbări neașteptate de situație. Boris Akunin dă frâu liber creativității sale, renunțând la orice înregimentări superficiale ale textelor sale, credincios doar parțial la tot ceea ce este caracteristic literaturii moderne. Erast Fandorin e un erou modern, ancorat în realitatea secolului XX (cum ar fi contextul social și politic, utilizarea de arme și tehnici de investigație moderne, urmăriri de mașini, utilizarea de noi tehnici și tehnologii de luptă și alte lucruri de genul asta). Referindu-ne strict la volumul ”Consilier de Stat” putem observa că autorul optează pentru prezentarea poveștii - într-un stil care este total diferit de abordările confraților săi fascinați de asemenea de detectivistică - cu ceea ce este evident prin conexarea la un trecut palpabil (deși nu în întregime corect din punct de vedere istoric). Akunin însuși recunoaște că s-a inspirat din lucrări ale secolului trecut, care pe de o parte dau cititorului un sentiment de nostalgie după vremurile trecute, dar care pe de altă parte, permit prin tehnica artistică descriptivă crearea unei atmosfere speciale, în care cititorul găsește o senzație extrem de relaxată și confortabilă (în ciuda obstacolelor care apar în jurul acțiunii detectivului și evenimentelor care iau uneori o turnură surprinzătoare).
Privită din punct de vedere al conținutului, ”Consilier de Stat” poate fi considerată de către criticii săi ”doar o altă carte despre aventurile lui Erast Fandorin” (al șaselea volum din seria amintită), dar care, spre deosebire de cele anterioare, conține mai multă intrigă politică și detalii de culise ale luptelor pentru putere decât poveste cu detectivi, drept pentru care volumul în cauză este mai exact un fel de thriller politic de la finele secolului al XIX-lea[4].
Povestea investigației plănuite și puse în aplicare cu măiestrie de Erast Petrovich Fandorin a fost notată la momentul publicării de către opinia publică cu numeroase laude și critici, semn clar că poate să-ți placă sau să îl detești pe Akunin (caracterul dificil al autorului contribuind din plin la asta!), dar nu poți fi indiferent. Modul în care Akunin gândește complotul de fond care constituie scheletul de bază al cărții este interesant și complex, dar citirea cărții devine pe anumite fragmente plictisitoare și acțiunea diluată în mod excesiv. Am mai observat și în cadrul ”Gambitului turcesc”[5] cum Boris Akunin adună mult suspans, pas cu pas, pe parcursul mai multor evenimente, pentru ca apoi, la sfârșitul uneia dintre pași în mod surprinzător dezvăluie toată țesătura intrigii. Mai exact, Akunin preferă descrierile extinse ale contextului, amplasamentului acțiunii, el intervenind cu ideile proprii mai ales în ce privește caracterul și opțiunile personajelor creionate.
De-a lungul acestei cărții, Erast Fandorin joacă vioara a doua, el fiind tot timpul confruntat cu un dușman din umbră ce nu trebuie subestimat, fiind cunoscător al multor secrete ”delicate” din viața lui Fandorin. În opinia mea, această carte deși nu este atât de interesantă ca "Gambit turcesc" (poate fi însă doar o opinie subiectivă de cititor, o serie de evenimente din Gambit fiind conexate cu capitala României, București) . Cu toate acestea, merită atenție, sau în lipsa lecturii, măcar ecranizarea acesteia, neexistând diferențe importante între cele două versiuni.
Cine, ce, unde, când - pe scurt : Misterioasa intrigă și complotul politic căruia trebuie să-i dea de
capăt Fandorin are loc în Rusia, la Moscova, în 1891. Un important personaj politic, guvernator pentru Siberia și general de armată este ucis în vagonul personal al trenului spre Moscova. Ucigașul se substituie unui oficial și reușește să fenteze ingenios vigilența gărzilor generalului. Astfel că ulterior potrivit declarațiilor martorilor, se pare că ucigașul ar fi Erast Fandorin[6]. Mai târziu se descoperă însă că ucigașul doar portretiza un important consilier de stat.  Astfel că, aflarea ucigașului misterioase și brutalei crime nu este doar o afacere de stat, ci, de asemenea, și o provocare ce va implica un interes personal din partea lui Erast Fandorin. În timpul anchetei, Fandorin află că atentatul putea fi conexat cu activitatea grupului de luptă misterios "Combat Grup - CG" . Problema devine cu adevărat serioasă, aceștia putând atenta la securitatea imperiului . Din acest moment, acțiunile lui Erast Fandorin se vor centra pe identificarea și oprirea activităților acestui grup terorist, care pune la cale și alte atentate, explozii teroriste și uciderea unor înalți oficiali din Rusia țaristă. Lupta feroce pentru putere și influență din spatele ușilor închise ale cabinetelor înalților demnitari din politica rusă îi oferă autorului un spațiu nou de explorat în cadrul investigației detectevistice și extinderea gamei  posibililor participanți la această aventură cu iz terorist.
Desigur, odată ce inamicul din umbră înțelege clar că Fandorin va dezlega ițele misteriosului complot politic și va face orice ca să oprească toate operațiunile grupului terorist, cresc și ”costurile” investigației în materie de vieți umane. Ca în orice roman politist veritabil, pe drumul spre liderul acestui grup infracțional vor exista o mulțime de victime, colaterale sau nu.
Concluzionând, putem opina că lecturarea acestui thriller istorico-politic se poate dovedi interesantă nu doar pentru împătimiții genului, ci și o incursiune utilă pentru cunoașterea sistemului politic din perioada țaristă, moravurile timpului, modul de poziționare a grupurilor opozante, codurile sociale și ierarhizarea societății ruse la sfârșitul secolului XIX.
Și nu în ultimul rând, cartea ”Consilier de Stat” are capacitatea de a genera câteva întrebări esențiale referitoare la valorile și principiile pe care se bazează ascensiunea politică din vremuri trecute și până în prezent. Poate vreodată trădarea avea nuanțe umane și circumstanțe atenuante, atunci când se subordonează dorinței de concretizare a propriilor ambiții ? Putem condamna un om că este capabil de grave atrocități, dar îi putem admira inteligența generatoare de combinații și intrigi complexe, în care oamenii din jurul său devin doar niște consumabile, numai bune de aruncat după ce și-au adus aportul și suportul. Interesele proprii sunt întotdeauna mai atractive dacă sunt acoperite de ideile de justiție supremă ? Probabil că da, cel puțin dacă aruncăm un ochi dincolo de coperțile cărții.  Oricum, Akunin descrie&dezbate prin intermediul personajelor sale aceste aspecte, și o face în culori foarte vii și cu tonuri extrem de emoționale.
... După ce veți fi citit cartea[7], cu siguranță veți dori să vedeți și filmul! ...

Despre film[8]               


Filmul-ecranizare a volumului ”Consilier de Stat” (regia: Filip Iankovsky & Nikita Mihalkov ca și regizor consultant)  este, desigur, unul bun.  Cu un script ce redă cea mai mare parte a evenimentelor din carte (o modalitate ades criticată de o parte a creatorilor din cinematografie cu motivația că nu oferă nimic în plus din punct de vedere creativ; însă – mi-aș permite să adaug - o modalitate destul de comodă și la îndemână pentru cei care nu au timp/dorință de a citi.
O ecranizare datorată Studioului de producție ”Trita” al regizorului Nichita Mihalkov, în asociere cu Channel One, Mosfilm, cu sprijinul Agenției Federale Ruse pentru Cultura si Cinematografie. ”Consilier de stat” prinde viață pe ecran cu un careu de ași în distribuție – Oleg Menshikov în rolul lui Fandorin (criticii de film au salut pozitiv înlocuirea lui Yegor Beroyev, interpretul lui Fandorin în ecranizarea precedentă, cea a cărții Gambit turcesc), Konstantin Habensky (în rolul revoluționarului anarhist Green), Nichita Mihalkov (în rolul Prințului Pozharsky), Vladimir Mashkov (Kozîr, un alt terorist, asociat al lui Green). Fără a avea intenția de a fi excesiv de cârcotași, nu avem cum să nu remarcăm că o astfel de distribuție ar fi plasat filmul în preferințele publicului rus chiar și fără a fi o realizare cinematografică de top, toți cei enumerați fiind staruri iconice în mentalul psiho-emotional al publicului din Rusia. Un film pentru care, așa cum deja ne-am obișnuit, Mihalkov nu s-a zgârcit la bani, fiind considerat unul din cele mai costisitoare filme turnate în Rusia în ultimii 20 de ani. Dar și un film ce a câștigat două premii în cadrul ”Vulturului de aur”, competiția organizată de Academia Rusă de Film (versiunea rusă a Oscarului) din cinci nominalizări.[9]
Povestea este narată din două puncte de vedere: cea a lui Fandorin (nu doar ca detectiv, ci și ca exponent al autorității statale), și cea a lui Green, liderul revoluționar al Grupului Combativ (CG) care dorește să se răzbune pentru moartea părinților săi din timpul progromului împotriva evreilor. Deși în esență este o bătălie a inteligențelor (în care inițial membrii CG par să fie mereu cu un pas înaintea legii și a lui Fandorin), cu cât investigația înaintează cu atât acțiunea filmului devine mai dinamică și plină de suspans. Mai mult, spre finalul filmului vor fi momente în care am putea avea senzația că între ieri și azi în spațiul respectiv nu e decât o pauză de respirație și nimic mai mult. De fapt, înclin să cred că tendința spre indirecta justificare a actiunilor actualei conduceri în lupta cu ”terorismul și grupurile anarhice” i-a adus regizorului Iankovsky multitudinea de critici din partea presei și acuzele că s-ar fi lăsat mult prea mult consiliat la rândul său de Nikita Mihalkov (adept după cum bine se știe al politicii lui Putin). Însăși schimbarea din finalul filmului (în carte, Fandorin refuza o ofertă din partea serviciilor de securitate ale statului, în film acesta se declară onorat și acceptă) a fost considerată mult prea politically-corect.
O apariție ce merită remarcată (alături de greii cinematografiei ruse menționați anterior) este cea a lui Masami Agava, în rolul loialului servant japonez a lui Fandorin, și care chiar se spune că l-a învățat câteva tehnici de Kendo pe Oleg Menshikov în timpul filmărilor. Opțiunea scriitorului Boris Akunin pentru un japonez care să-l însoțească mereu pe Erast Fandorin s-ar putea datora faptului că autorul însuși este un mare iubitor de cultură japoneză și cunoscător al acestei limbi din care a și tradus câteva nuvele.
Vom regăsi în film stilul tipic rusesc, asociat perioadei respective, cu întreaga opulență a elitei din imperiul țarist, o atenție sporită la detalii care poartă semnătura regizorului de decoruri, Vladimir Aronin, a celui de costume, Serghei Struchyov, iar utilizarea de locații simbolice aduc un plus de atmosferă și culoare, în mare filmul fiind însă destul de gri și constrastând cu tendința de glamour din numeroase producții cinematografice rusești din perioada post-sovietică.



[2] Pe numele real Grigory Shalvovich Chkhartishvili
[3] http://en.wikipedia.org/wiki/Erast_Fandorin; Erast Fandorin is the eponymous protagonist of a highly popular Russian Historical Detective Fiction series set in the 19th century. He starts off as a regular police clerk in Moscow in 1876 and eventually becomes a Great Detective of international renown, on one occasion employed even by the Tsar himself.
[4] Akunin a scris de asemnea câteva nuvele care sunt plasate în prezent, eroul principal al acestora fiind nepotul marelui Erast, Nicholas Fandorin.
[5] Un alt volum din aceeași serie, publicat și în România la editura Rao
[6] Adjutant general Khrapov, nou-numitul Guvernator-general pentru Siberia, este pe drum spre Moscova cu trenul. Trenul oprește într-o mică gară pentru a primi un pasager important ce fusese anunțat, și care tocmai se întâmplă să fie Erast Fandorin, adjunct pentru misiuni speciale al Guvernatorului General al Moscovei. Fandorin este invitat în vagonul privat al lui Khrapov, și după doar câteva minute, generalul sfârșește cu un pumnal înfipt în inima, iar misteriosul vizitator sare din tren și este recuperat de o troică ce îl aștepta în plin câmp.
[7] Textul nuvelei în limba rusă poate fi citit și aici: http://www.lib.ru/RUSS_DETEKTIW/BAKUNIN/akunin10.txt
[9] Картина Филиппа Янковского, снятая «Студией ТРИТЭ Никиты Михалкова», в пятерке финалистов главной номинации «ЛУЧШИЙ ФИЛЬМ ГОДА». Исполнитель роли Пожарского Никита Михалков претендует на победу как «ЛУЧШИЙ АКТЕР». Его партнеры по фильму Мария Миронова, Константин Хабенский, Владимир Машков выдвинуты киноакадемиками в номинации «ЛУЧШАЯ РОЛЬ ВТОРОГО ПЛАНА».