Aleksandr Kuprin - acest ”Kipling al Rusiei”



Născut pe 7 septembrie 1870, la Narovcat, în regiunea Penza (la peste 600 de km de Moscova) , Aleksandr Kuprin a fost un pilot, explorator și aventurier rus, și în același timp un apreciat scriitor ale cărui romane cel mai bine cunoscute sunt Moloh (1896), Olesia (1898), Duelul (1905), Tânărul căpitan Rîbnikov (1906), Smarald (1907), și Brățara cu granate (1911). A murit în 1938 (la un an după revenirea în Rusia din Franța), la 68 de ani și a fost înmormântat la Leningrad.
În scrierile sale, atmosfera e uneori luminoasă, alteori sumbră, la fel ca viața și personajele zugrăvite cu realism, mereu însă animate de o pasiune lăuntrică și de un filon autentic de romantism. Vladimir Nabokov l-a numit pe Kuprin Rudyard Kipling al Rusiei pentru poveștile lui despre căutătorii patetici de aventură, iar Lev Tolstoi l-a proclamat drept un adevărat succesor al lui Cehov.[1]
***
Aleksandr Ivanovich Kuprin s-a născut  în familia unui funcționar mărunt și tatăl său a murit când el avea doar doi ani, ceea ce a forțat-o pe mama sa să se mute la Moscova pentru a reuși să le ofere o șansă de viitor copiilor săi. La vârsta de șapte ani Kuprin a fost încredințat Institutului Razumovsky, unde s-a pregătit pentru a începe apoi, în 1880, educația în cadrul școlii militare, care se va transforma în curând în Corpul de Cadeți. Timpul petrecut aici și-a lăsat o puternică amprentă asupra tânărului Kuprin și a constituit o sursă de inspirație pentru o serie din scrierile sale (Cadeții – 1900, În cazarmă – 1903, Duelul – 1905). Viața lui timpurie a fost atât de tristă încât mai târziu el însuși va spune despre asta: 'Nu am avut copilărie', iar acest sentiment trist va ieși la iveală mai târziu, în scrierile sale de multe ori (Река жизни/Râul Vieții, 1906)[2].
În timpul experienței în cadrul Corpului de cadeți din Moscova (1880 - 1888) Kuprin recunoștea deja interesul său pentru literatură mai degrabă decât pentru orele de instrucție; în 1883 a început să scrie poezii și s-a încumetat să-și încerce forțele în traducerea unor autori străini: printre favoriții săi s-au aflat scriitorul britanic R. Kipling, dar mai ales scriitorul francez Guy de Maupassant, de la care, alături de afinitatea recunoscută pentru Cehov, a învățat cum să construiască discursiv o poveste scurtă. Debutează cu prima povestire în 1889, în timp ce urma cursurile Academiei Militare. Personalitate complexă, el a încercat însă de-a lungul vieții mai multe meserii, lucrând ca ofițer, actor de circ, cântăreț de strană, doctor, vânător, pescar și multe altele.
Primele nuvele, dintre care unele despre cai și alte animale, clocotesc de dragostea de viața în toate formele ei de manifestare. Povestea de spionaj Tânărul căpitan Rîbnikov (1906) a fost considerată punctul culminant al artei sale, totuși romanul Duelul s-a bucurat de mai multă popularitate în rândul cititorilor din Rusia și din afara ei. După aceea, el s-a arătat din ce în ce mai puțin interesat de literatură, petrecându-și timpul în cârciumi și bordeluri. Romanul despre viața prostituatelor, Яма (Groapa) (1915), a fost criticată pentru naturalismul ei excesiv.[3]
Perioada de efervescență creatoare în opera literară a lui Aleksandr Kuprin a fost strâns asociată cu activitățile 'znanevțev', scriitorii realiștii, uniți în jurul personalității remarcabile a lui Maxim Gorki, și a revistei fondate de acesta 'Знание' /Cunoașterea. Dar, în ciuda relațiile foarte strânse de prietenie între cele două scriitori și al convergenței  de gândire, de fapt, Kuprin crede în literatura pură, și nu o vede ca pe un mijloc de a-și promova ideile politice și sociale; el a preferat înainte de toate să fie un observator atent al realității și apoi uzând de experiența comunității și experiența personală, să o transpună în paginile operei sale literare. Sensibil și tributar originii sale umile, Kuprin s-a axat pe 'omul de mijloc', exponent individual al unei tipologii ce poate fi extinsă. Eroii săi sunt profund ancorați în viața de zi cu zi: cu viciile și slăbiciunile lor, visele si sentimentele, prima dragoste, dilemele lor existențiale și speranța veșnică că pentru fiecare există dreptul la un viitor mai bun.
Exilul parizian – libertate și singurătate
Uraganul războiului civil îl va scoate brutal pe scriitorul Aleksandr Kuprin din zona sa de confort și condițiilor obișnuite de viață, îl va rupe de iubita lui Maica Rusia și îl va  arunca în strălucitul, perfectul, neîngrăditul dar infinit străinul, indiferentul și rece Paris. La fel ca mulți alți scriitori ruși ai vremii, care nu au vrut să adere la ideologia revoluționară, și Kuprin ajunge să emigreze în Franța, unde a trăit din 1921 până în 1937, în timp ce în țara natală a fost acuzat de atitudini anti-sociale și reacționare, de orbire și lipsă de patriotism, și a fost înscris pe Narkomat (lista dușmanilor țării întocmită de Comisariatul Poporului). S-a reîntors totuși în țară, la Moscova, pe 31 mai 1937. Repatrierea i-a asigurat editarea romanelor și nuvelelor sale în Uniunea Sovietică. Desigur, revenirea sa a fost percepută de autorități ca o capitulare, aspect ce reiese și din atitudinea abordată de critica literară sovietică la întoarcerea sa în patrie. Astfel că, din păcate, doar un an înainte de moartea sa, asistăm la o re-lectură și re-evaluare a scriitorului Kuprin ce devine în viziunea criticilor săi un anti-burghez hotărît. Va trebui ca opera sa să aștepte până când cel puțin prin anii șaptezeci pentru a se bucura de o apreciere reală privind semnificația și valoarea artistică. Reașezarea lucrărilor sale pe locul ce îl merită în istoria literaturii ruse a avut loc în principal ca urmare a activității desfășurate de către critici precum Mihailov, Struve, Pitlyar, Krutikova și Dynnik, care au adus la lumină aspecte foarte importante -  dar până atunci complet ignorate -  ale artei kupriniene.
Cu toate acestea, chiar și relativ aproape de momentul în care atitudinea față de creatia sa avea să se schimbe masiv, opera lui Kuprin a avut parte de o uriașă desconsiderare și chiar critici profund neprietenoase. În condițiile în care în străinătate Kuprin a fost văzut întotdeauna ca un scriitor rus cu o profundă și impresionantă putere artistică, critica propagandei de partid din Uniunea Sovietică îl eticheta ca scriitor "inconsonant cu prezentul", considerat astfel din cauza "instabilității ideologice și lipsei de adecvare la realitățile de gândire istorico-politice ale vremii".
În timpul șederii sale în Franța, Kuprin a declarat că pentru el Parisul a însemnat ”libertate și singurătate”. Dar chiar și acum, când Kuprin este pe deplin reabilitat și lucrările sale au fost editate în sute și mii de exemplare, încă mai apar elemente noi privind munca și viața sa în exil - cititorul rus încă îl descoperă pe Kuprin în toate elementele sale creatoare și biografice. Și chiar dacă Kuprin acum foarte popular, aceasta este în mare măsură un rezultat direct al presiunii uriașe la care a fost supusă cultura rusă după destrămarea URSS în încercarea de a recupera literatura emigrației și de a se împăca cu trecutul său totalitar. Iar în acest context, dincolo de toate concluziile criticii oficiale, ”recuperarea creației lui Kuprin, care și-a început cariera literară în secolul trecut, devine un demers vital și onorant pentru nepoții și strănepoții săi".[4] În plus, nu poate fi omisă nici componenta financiară, prin urmare, este de înțeles ardoarea cu care editorii sunt interesați să scoată rapid la vânzare un scriitor popular, indiferent de mărimea tirajului. Nu e de mirare această popularitate a lui Kuprin de vreme ce același Chukovsky subliniază că "în aceste cărți atemporale mulți cititori par să-și regăsească propriile experiențe de viață, gânduri și sentimente." Probabil acest amestec de spirit liber de orice ideologie "hard" și o strălucitoare artă a sondării sufletului uman sunt capabile să impresioneze gusturile cititorului modern, în special al celui din spațiul fostei URSS.
În primii ani de emigrare, Kuprin, după cum el însuși subliniază, în una din scrisorile sale ”s-a simțit amețit și literalmente turtit spiritual la pământ”. Multe scrisori din această perioadă
(1920-1926) sunt pline de gânduri triste cu privire la relativitatea sorții, ”nesiguranța și ambiguitatea vieții în exil, durerea de fiecare zi, omniprezența certurilor, micimea vulgară”, și cel mai important plictiseala și prostia. Cu toate acestea, criticii sunt de părere că laitmotivul general al scrisorilor din această perioadă, nu este în acest sens. Totuși cel mai clar sintetizat este, probabil, următorul gând : "Adevărul este că să mori acolo (n.a. în lagăr) nu este mai dulce și mai ușor".  Aceasta era, în februarie 1924, starea de spirit a lui Kuprin formulată într-o scrisoare către prima sa sotie - Iordania Kuprina.
Trebuie remarcat faptul că, după întoarcerea lui Alexei Tolstoi în Uniunea Sovietică în 1922, acesta a încercat să convingă să se întoarcă și alți eminenți reprezentanți ai intelighenției aflate în exil. A doua discuție majoră în discursul scrisorilor lui Kuprin analizează, de fapt, cum s-ar un astfel de demers în Uniunea Sovietică, dacă ar da curs apelului de a reveni. În acei ani Kuprin știa că, deși era așteptat în țara sa natală, i-ar fi fost incredibil de dificil și greu, și încă nu lua în calcul că va reveni acasă, deși exilul nu însemnase pentru el o ieșire din cercul său de suferință, amărăciune și frustrare. Nu e de mirare că în același an, 1924 , emigrantul Kuprin nu ezita să declare cu sinceritate: "A alege să merg ca Tolstoi pentru a obține "krestichki i mestichki" - este o rușine!”, și a adăugat, parcă premonitoriu: ”Doar dacă aș ști că sunt pe moarte, și cu siguranță voi muri, atunci m-aș duce acasă, să-mi sfârșesc zilele în țara mea natală".[5] Pentru Kuprin a fost apoi destul de clar că, chiar și în condițiile cele mai favorabile pentru el în țara sa natală, el se va simți și mai singur, nedorit și fără adăpost decât în exilul francez. Această concluzie apare de mai multe ori în scrisorile lui Kuprin, în special în cea mai completă colecție a lor, care a apărut în 1969, în cartea 'A. Kuprin – File de corespondență', editat de F. Kuleshov, ceea ce ne îndreptățește să credem că pe lângă tristețea exilului, Kuprin a fost mereu bântuit de un anume zbucium existențial specific marilor creatori.
Duelul (roman publicat în 1905)
Povestea de geneza romanului Duelul/ Poedinok al lui AIeksandr Kuprin nu este încă nici acum complet elucidată, clară și simplă, în ciuda multitudinii de lucrări și mărturii care există despre perioada respectivă din viața scriitorului. Analizând toate aceste date, este posibil să conturăm o imagine a succesiunii unui număr destul de semnificativ de evenimente, idei și eforturi care au condus scriitorul la conceperea și, în cele din urmă, în 1905, la publicarea uneia dintre capodoperele sale. Știm însă că doar scrierea la prima mână i-a ocupat lui Kuprin mai mult de un deceniu și a fost un proces destul de laborios.
Realist prin metodă și romantic în inimă[6], Kuprin le reunește pe ambele cu măiestrie în cadrul romanului Duelul. Astfel, în primul capitol sunt clarificate, în primul rând, detaliile de spațiu și timp – un spațiu închis, greu permisiv la influențe externe deci implicit la schimbare, cu conotații puternic autobiografice, care presupune, în plus, și funcția de prolog al dramei ce urmează. În plus față de primul capitol, următoarele patru capitole îndeplinesc  sarcina de a introduce elementele de bază: în primul rând, fondul militar care a stabilit totul, dar și personajele principale (Romașov, Alexandra), și, mai presus de toate, mai multe linii tematice pe care autorul le va dezvolta în cursul romanului. Ulterior, în capitolul al șaselea, autorul continuă cu aprofundarea temelor prezentate în prima parte a romanului, prin succesiunea de evenimente și o perspectivă psihologică a protagonistului. Scene cu valoare de repere ne sunt zugrăvite în scena dansului, cea de la picnic, evenimentele de la parada și, desigur, duelul final, în care asistăm la marginalizarea progresivă a protagonistului în societate, ceea ce va duce inexorabil la moarte (spirituală, ce o precede pe cea fizică).
Aprecierile critice cu privire la tipul de roman căreia îi aparține romanul Duelul, susțin că fără îndoială, acesta are toate caracteristicile romanului realist din Rusia de la începutul secolului al XX-lea. De asemenea, în Duelul, deși atenția autorului este axată prioritar pe chinul psihologic al protagonistului, Kuprin translează problematica iubirii și a speranței, împlinirii prin iubire de la aspectul individual la cel colectiv, al umanității, care eliberată din chingile moralei ipocrite fie și pentru o zi, ar putea avea un viitor frumos în față.
Intensificarea momentelor lirice în detrimentul intrigii este, de asemenea, în proza lui Kuprin, un efect frecvent de derapaj de la sfera de acțiune, în cadrul descrierii de peisaj și, mai presus de toate, a stării de spirit și a reacțiilor personajelor. Astfel, "în acest sens, al pasajelor de accentuare a momentului liric - în detrimentul subiectului epic - narativ, putem enumera Duelul, dar, de asemenea, mai multe dintre operele literare kupriniene din primii ani ai secolului al XX-lea, în marea tradiție a Bildungsroman-ului, în care introspecția profundă a caracterului personajului principal devine esențială și în detrimentul acțiunii narative propriu-zise.
Intitulând romanul său Duelul/Poedinok, Kuprin în primul rând se aliniază unei îndelungi tradiții literare ruse, în care subiectul – grație popularității sale – a fost abordat de nume importante ale literaturii ruse (Pușkin a scris despre dueluri, Lermontov , Turgheniev , Cehov și mulți alții).  În al doilea rând, prin titlu cititorul este avertizat într-un fel de drama gândită de autor, se anticipează prezența unui conflict în cadrul romanului. Chiar mai mult de atât, în acest caz, prin extrapolare avem o întreaga istorie a regimentului în cauză , care în esența sa este o miniatură a armatei ruse, unde - în general – regăsim "o succesiune de mici" dueluri "între soldați și ofițeri", care implică un conflict social mai larg, cu implicații deloc de neglijat. Unii critici, pe bună dreptate, au zărit în romanul ”Duelul” nu atât criticile amare privind realitatea vieții în armata rusă, ci mai degrabă modul în care aceasta se constituie într-o autocrație în sine. Problemele grave din rândurile armatei, semnalate de către scriitor, au fost un simptom a unei boli incurabile, care a afectat întreaga Rusiei, iar dincolo de valoarea sa literară de netăgăduit, ”Duelul” a atras din nou atenția asupra problemelor grave cu impact critic ridicat asupra situației politice și sociale din Rusia începutului de secol XX.
Concluzii
Potrivit datelor statistice colectate și publicate pe 01 octombrie 1954 de către criticul P. N. Berkov la Institutul Vsesoyuznaia Knijnaia Palata, director de cercetare privind indicele de popularitate al fiecărui scriitor în rândul cititorilor sovietici, lucrările de Aleksandr Ivanovich Kuprin au fost tipărite în perioada sovietică de 175 de ori în 23 de limbi diferite, pentru un total de 7,764,000 de exemplare. În conformitate cu studiile celei mai mari biblioteci din Rusia, Kuprin a fost unul dintre cei mai citiți scriitori din țară în perioada pre-revoluționară.[7] Legătura cu tradiția realist a secolului al XIX-lea a fost întotdeauna foarte puternică la Kuprin, mai ales în primii ani ai carierei sale literare, în care scriitorul era încă în căutarea propriei sale individualități artistice. Kuprin a pornit pe calea lui creatoare în urma marelui Lev Tolstoi, pe care de multe ori l-a lăudat pentru capacitatea de a 'scrie adevărul' și de la care a învățat tehnica de descriere și introspecție psihologică, care va avea o asemenea importanță majoră în producția sa literară.
În plus, Kuprin a fost, de asemenea, în felul său, un inovator al efectelor impresioniste conținute deja în arta literară a lui Cehov; metoda sa de descriere a realității a fost diferită de cea a predecesorilor săi, iar acest lucru este evident mai ales în descrierile sale extinse, atât ale caracterelor umane cât și ale peisajelor din natură. Printre scriitorii din primii ani ai secolului al XX-lea Kuprin a fost, fără îndoială, unul dintre cele mai originali și mai versatili; el nu s-a mulțumit (asemeni altor confrați) să descrie pur și simplu un anumit aspect al realității, ci a încercat să analizeze multiplele fațete ale vieții umane din toate punctele de vedere și în toate manifestările sale, nu numai în exterior, dar și în profunzime, din punct de vedere psihologic. Cu toate acestea, așa cum am spus deja, metoda sa de investigație psihologică a fost, de asemenea, diferită de cea al romanului realist clasic, Kuprin făcând uz de metode inovatoare, cum ar fi stilul impresionist, prin analogie cu noile tendințe artistice și musicaluri ale vremii sale.
În concluzie, toate aspectele enumerate mai sus ne ajută să înțelegem că A. I. Kuprin a fost unul dintre scriitorii care au reflectat cu măiestrie și acuratețe starea de spirit și tendințele culturale din anii neliniștiți dintre ultimul deceniu al secolului al XIX-lea și revoluțiile din 1917, și mai presus de toate, el a fost în stare să facă acest lucru cu o mare spontaneitate, fără exagerări și un pesimism complet decadent, și fără a se ralia moralismului excesiv a altor scriitori din generația sa.


[2] “I had no childhood” (Luker N., Aleksander Kuprin, G.K. HALL,Boston, 1978, p. 18)
[4] Корней  Чуковский.  Куприн.    Вступительная  статья  к  «Собранию сочинений А.  И.  Куприна»,  в девяти томах.  T.  I,  Москва,  изд-во  «Правда», 1946,  стр.  35.
[5] «А.  И.  Куприн  о  литературе».  Под  редакцией  Ф.  Кулешова,  Минск, 1969,  стр.  247.
[6] “A realist in literature, he was a romantic at heart.”(Struve G., Aleksander Ivanovich Kuprin (1870-1938) in Obituary, fasc 17 (1938-’39), “Slavonic and East European Review”, pp. 689-690)
[7] Berkov P. N., Aleksandr Ivanovich Kuprin, Moskva – Leningrad 1956, p. 3